A búvárkodás a meditáció egyik leghatékonyabb formája

Tengernyi információ vesz körül bennünket a stressz negatív testi-lelki hatásairól, ahogy arról is, hogy a relaxáció, a meditáció, és a tudatos jelenlét milyen hatékonyan képes ellensúlyozni ezeket a tüneteket. Persze beszélni könnyebb erről, mint csinálni, hiszen nem egyszerű manapság olyan csendes helyet találni, ahol semmi nem zavar meg minket.

Még ha sikerül is megfelelő környezetet találnunk, és időt szakítani magunkra, nehéz megállítani az elme zakatolását, amely tele van a munkahelyi kihívásokkal, családi kötelezettségekkel, és az ismerőseink dolgaival.
Ez az a pont, ahol a búvárkodás remekül képes besegíteni: nem kell elképzelnünk, hogy elmenekülünk a lelkünk csendes kis menedékébe, mert már valójában is ott vagyunk. A telefon nem tud csörögni víz alatt, az e-maileket nem tudod csekkolni, nem kell elmenekülnöd a zavaró körülmények elől, hiszen a lemerüléssel pontosan ezt tetted.
A meditációnak számos hatékony módszere van, de szinte mindnek központi eleme a kontrollált, pihentető légzés. A légzésfigyelés emeli a tudatosságot, a koncentrációt, elhozza a teljes jelenlétet. Jobb napokon ez könnyű lehet, de lehet igazi szenvedés is, mikor egy keményebb napon épp kiütött bennünket az élet. Hiába ücsörögsz egy csendes szobában, arra várva, hogy az elméd megpihenjen, mikor az zakatol, mint egy gyártósor.

A búvárkodás olyan agy-lecsendesítő lehetőségekkel van tele, amelyekkel képes vagy az elméd kivezetni a zakatolásból. A víz alatti élővilág, a nagy kékség látványa pont ilyen hatást gyakorolnak az agyra. Ráadásul belép az a felszabadító tudat, hogy a víz alatt sem te, sem mások nem tudnak megzavarni a telefon csörgésével, vagy a pingelő üzenetekkel.

Minden búvár elsőként a lassú és folyamatos víz alatti légzést sajátítja el. Ezen légzéstechnikával nem csupán a lebegőképességünket fejlesztjük, de a szervezetünkben pozitív folyamatok indulnak be: elménk elcsendesedik, testünk ellazul. A buborékok ritmikusan ismétlődő hangja is ezeket a folyamatokat katalizálja.
A meditáció legtöbb fajtája a légzés figyelésével, lassításával, lecsendesítésével, elmélyítésével, és ezáltal az elme kontrollálásával kezdődik. A búvárok teljesen magától értetődően teszik ezt a víz alatt. A kontrollált légzés lenyugtatja az elmét és a testet, amitől még kritikus víz alatti szituációkban is képesek vagyunk higgadtak és döntésképesek maradni.
A mély, hatékony légzéstől megnövekszik a szövetek oxigénszintje, mely mind az agyra, mind a testre jótékony hatással bír. A légzésfigyeléssel belépünk egy meditatív tudatállapotba, melyben az elme csendes és tiszta, mentes a stresszt okozó mentális szeméttől, zakatolástól, melytől oly nehéz szabadulni a szárazon. Semmi nem számít, csak a légzés, és a bennünket körülvevő világ.
Eltűnnek a múlt megbánásai, és a jövő félelmei, megérkezünk végre az egyetlen létező jelenbe.
Ezt hívják teljes jelenlétnek.
Az egyirányú tudatfókusz elérése egyike a meditáció fő céljainak, amely egyúttal az egyik legnagyobb kihívása is, hiszen elménk minduntalan igyekszik eltéríteni figyelmünket a jelenről. A búvárok jelentős része szinte minden merülés alkalmával eléri ezt az egyfókuszú tudatállapotot, ahogy egybeolvadnak a vízzel, a természettel, a légzéssel, és önmagukkal.
A merülés tehát elősegíti a meditatív állapotot, melytől növekszik a tudatosság, és a test feletti tökéletes uralom. Az egyirányú fókuszon keresztül megismerhető a belső béke érzése, és elménk felszabadul a hétköznapi stressz, és aggodalmak terhei alól.
No, de milyen előnyünk származhat a víz alatti meditálásból?
A meditáció a tudomány által is bizonyítottan előnyösen hat mentális állapotunkra, életminőségünkre, egészségi állapotunkra. Csökkenti a vérnyomást, amely által csökken az infarktus, vagy a szélütés kockázata. A rendszeres meditáció csökkenti a stresszt és az idegeskedést, amitől javul problémamegoldó, döntéshozási képességünk. Orvosi kutatások igazolják, hogy a stressz-szint csökkenése együtt jár kapcsolataink javulásával, a koncentrációképesség fejlődésével, a pihentetőbb alvással, általános közérzet javulással, a pozitívabb életszemlélettel.
Ha mindettől még mindig nem kaptál a búvárcuccod felé, jó ha tudod, hogy erősíti az immunrendszert, lassítja az öregedést, növeli a várható élethosszt, csökkenti a depressziót, segít elengedni a káros függőségeket, megszabadulni a pánikrohamoktól, vagy a túlterheltség érzésétől.


Írta: Sarah Wormald
Fordította: Volner Miklós
Fotók: Volner Miklós
Amennyiben ezt az élményt eddig nem sikerült megtapasztalnod, és szeretnél ezen technikák mesterévé válni, valamint lényegesen kevesebb levegőt fogyasztani, itt az idő, hogy jelentkezz Volner Mikinél a Buborék Búvárbázison egy csúcs-lebegőképesség workshopra, ahol számos játékos gyakorlat és hasznos elmélet segít, hogy a merülés számodra is csúcsélmény legyen, és általa elmerülhess önmagad mélységeiben is.
Gyere, és meditálj velünk! 😉