Az észak-adriai térség nem csak a Földközi-tenger, hanem a világ egyik legjobb roncsmerülő területe. A történelem vérzivataros háborúi és az Adriai-tenger tomboló viharai miatt az elmúlt évszázadok, évtizedek során számos hajó merült hullámsírba a „legkékebb tengeren”. A mélység néma kísértetei még napjainkban is számos, felfedezésre váró titkot őriznek.

Minden izgalmas felfedezés a kikötői kocsmában kezdődik

1995 nyarán az isztriai Rovinj egyik kikötői kocsmájában széltől cserzett arcú szardínia halászok poharazgattak. A vén tengeri medvék – ugyan mi másról -, a tengerről és a fogásról beszélgettek. A halászok asztaltársasága mellet néhány helyi búvár is a zamatos grappát ízlelgette.

 

Roncsbúvárok csoportja úton a Hans Schmidt gőzös nyílt-tengeri hullámsírban nyugvó roncsához

Forrás: Elter Tamás

Amikor az egyik halász a Brioni-szigetektől távoli nyílt-tengeri térségében beszakadt hálói elvesztésén kesergett,

a búvárok elkezdték a fülüket hegyezni.

Brionitól nyugatra ugyanis nincsen semmi, ami letéphetné a halászhálókat. Nincsenek szigetek és alattomos sziklazátonyok, a lapos, kietlen, homokos tengerfenék amolyan tenger alatti sivatagként terpeszkedik el a mélyben, egészen az olasz partokig.

Naplemente Rovinjnál az Adriai-tengeren. Az Isztriai-félsziget térsége világviszonylatban is elsőosztályú roncsmerülő területnek számít

Forrás: Elter Tamás

A búvárok úgy okoskodtak, hogyha ott mégis hálók szakadnak le,

csak is egy mélyben rejtőző hajóroncs lehet a „bűnös”.

Az egyetlen probléma csupán az volt, hogy a halászok által megjelölt térségben a legújabb tengerészeti térképek sem jeleztek semmiféle hajóroncsot.

Vallani kezdett a mélység

Miután a búvárok néhány kör grappát rendeltek az italtól egyre beszédesebbé váló halászoknak, a közös poharazgatás végére már azt is tudták, hogy merre kell keresni azt a bizonyos, titokzatos „hálógyilkos” pontot, a nyílt-tengeren.

A Hans Schmidt az egyik legnagyobb hajóroncs az isztriai vizeken

Forrás: Rovinj-sub.hr

Egy-két napos eredménytelen kutatás után az egyik, a Brioni-szigetektől 6,2 tengeri mérföldre, délnyugatra végrehajtott merülés alkalmával,

25 méteres mélységben egyszerre csak irdatlanul nagy sötét tömeg kezdett kibontakozni a szürkéskék homályból,

a lefelé ereszkedő búvárok lába alatt. Miután leértek, egy hatalmas, ismeretlen hajó roncsa magasodott föléjük.

A Hans Schmidt roncsának pontos 3D rajza

Forrás: Dr. Danijel Frka

A régi építésű,113 méter hosszú, és 4500 bruttó regiszter tonna vízkiszorításúra becsült gőzös középső felépítményéből, illetve az orr és a tatfedélzet közötti méretes rakterekből világosan látszott, hogy a titokzatos roncs egykor kereskedelmi hajóként szelhette a hullámokat.

Hatalmas robbanás végzett az óriási gőzössel

A roncs felfedezése utáni években számos merüléssel próbálták kideríteni az óriási „szellemhajó” kilétét, minden eredmény nélkül, annak ellenére,

hogy a roncs felépítménye néhány egyedi sajátossággal rendelkezett.

Ami leginkább szokatlannak tűnt, az a középső felépítmény részét alkotó gépház félkör alakú teteje volt.

Leereszkedés a kötél mentén a roncshoz. Harminc méter alatt derengő homály váltja fel a felszíni napsütötte vizeket

Forrás: Elter Tamás

A méretes hajóorr a törzsről letörve, megdőlve fekszik a szürkéskék homályba vesző aljzaton, amelyből egyfajta tengeralatti keresztre emlékeztetve emelkedik ki a megdőlt orrárboc. A leszakadt hajóorr azt bizonyítja, hogy a hajó végzetét hatalmas robbanás okozta.

A Hans Schmidt merülési tervéhez készített vázrajz

Forrás: Elter Tamás archívuma

A hajó eredetével kapcsolatos találgatások közül az tűnt a leginkább valószínűnek, hogy a roncs az I. világháború idején eltűntnek nyilvánított „Istra” olasz tehergőzössel azonos, amelynek 1918-ban, miután kifutott a velencei kikötőből, mindörökre nyoma veszett.

Monogrammos evőeszköz oldotta meg a rejtélyt

A roncs végül is csak 1999-ben tárta fel titkát Mario Arena, trieszti roncskutató előtt. A híres és nemzetközileg elismert olasz roncskutató búvárt,

aki a létező legaprólékosabban átkutatta a roncs belsejét,

néhány monogramos evőeszköz vezette nyomra.

Aki megoldotta a rejtélyt: Mario Arena olasz roncskutató

Forrás: Elter Tamás archívuma

Arena tengerészeti archívumokban végzett kutatási kiderítették, hogy a monogram a fleisburgi székhelyű Heinrich Schmidt hajózási társaság emblémája. Innentől kezdve már felgyorsult a nyomozás. A hajó méretei egyetlen, a társaság zászlaja alatt hajózott és a II. világháború idején elsüllyedt tehergőzösre, a Hans Schmidt-re illetek rá.

A roncsmerülés izgalmas kihívás és jó kaland

Forrás: Elter Tamás

A precíz német nyilvántartásnak köszönhetően azt is sikerült megállapítani, hogy a Hans Schmidt 1943. január 27-én süllyedt el, miután aknára futott. A hajót 1920-ban Hollandiában építették, és „Albireo” néven állt szolgálatba.

A Hans Schmidt megmerülése a nagy mélység és a roncsot elborító beszakadt halászhálók miatt csak tapasztalt búvároknak ajánlható kaland

Forrás: Picasa

A Heinrich Schmidt hajózási társaság a holland tulajdonostól 1939-ben vásárolta meg a tehergőzöst, amelyet ekkor kereszteltek át Hans Scmidt-re. (Régi tengerészbabona, hogy az a hajó, amelyet átkeresztelnek, tragikus véget ér. Úgy látszik, hogy az ex-Albireo esete is megerősíti ezt a babonát.) A hajó azonosítása azonban nem oldotta meg az összes titkot.

Hans Schmidt (ex Albireo)

Építés ideje: 1920, New Waterway hajógyár, Hollandia
Hossz: 113 m
szélesség: 15,3 m
Vízkiszorítás: 4 427 BRT
Koordináták: 44 fok 54 perc É, 13 fok 35 perc K
Legkisebb mélység: 30 m
Legnagyobb mélység: 41 m
Áramlatok erőssége: gyenge, közepes
Látótávolság: gyenge-jó, váltakozó.
A merülő hely történeti vonatkozása jelentős, a roncs csak az erre engedéllyel rendelkező búvárközpontok szervezésében merülhető meg.

Kép-forrás: Wrecksite.eu

A Hans Schmidt baloldalán, nagyjából a hajóderék magasságában, olasz gyártmányú második világháborús

repülőbombák tucatjai hevernek kiszóródva 40 méteres mélységben, a homokos aljzaton.

A Hans Schmidt rakterei ugyanakkor teljesen üresek. Jelenleg nem megoldott kérdés, hogy a hajóról, vagy máshonnan kerültek-e az aljzatra a még most is veszélyes pusztító eszközök.

Ha rovinji búvárkodás, akkor kihagyhatatlan

A Hans Schmidt Rovinj térségének egyik legnagyobb, és különösen látványos hajóroncsa. A nyílt-tengeri merülések mindig is különösen izgalmas kalandnak számítanak, főleg egy nagy mélységben fekvő hatalmas hajó roncsához.

Rovinji alkonyat

Forrás: Elter Tamás

A Hans Schmidt megmerüléséhez az erős felszíni áramlatok, az igen nagy, 32 és 41 méter közötti mélység, valamint a nyílt-tengeri környezet miatt,

komolyabb búvártapasztalat szükséges.

Mindenki, aki már megmerülte ezt a fantasztikus roncsot egyetért abban, hogy a Hans Schmidt a „megunhatatlan” hajóroncsok közé tartozik, amely még most is felfedeznivalók tucatjával várja a kalandra éhes búvárokat.

Ui: Az írás Elter Tamás és az Origo engedélyével került hozzánk is feltöltésre, s eredetileg az alább oldalon jelent meg: http://www.origo.hu/tudomany/felfedezo/20160807-roncsmerules-roncsbuvarkodas-adriai-tenger-hans-schmidt-horvatorszag-rovinj-brioni-szigetek.html